Dersin Adı | Detektör Fiziği |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PHYS 406 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders ışıma ve detektörlere bir giriş ile birlikte onların deneysel fizik ve farklı uygulama alanlarında kullanılış şekillerini verecektir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders ışıma ve parçacıkların algılanmasının temel fiziksel süreçlerini; farklı detektör tiplerinin özelliklerini; atomik, nükleer, parçacık fiziği, hızlandırıcı fiziği ve kuantum optiğinden tıpa kadar birçok alanda algılama sistemleri; sinyal işleme, ölçüm metodolojisi ve performans metrikleri konularını içerecektir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Parçacıkların madde ile etkileşmesi | Chap. 1 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 1-31 |
2 | Işımanın madde ile etkileşmesi | Chap. 1 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 31-51 |
3 | Detektörlerin karakteristik özellikleri | Chap. 2 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 56-69. |
4 | Parçacık algılamada kullanılan ana fiziksel olaylar ve ana sayaç tipleri | Chap. 5 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 90-122. |
5 | Parçacık algılamada kullanılan ana fiziksel olaylar ve ana sayaç tipleri | Chap. 5 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 122-151. |
6 | İz detektörleri | Chap. 7 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 186-223. |
7 | Kalorimetre | Chap. 8 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 230-267. |
8 | Parçacık tanıma | Chap. 9 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 273-302. |
9 | Nötrino detektörleri | Chap. 10 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 307-324. |
10 | Momentum ölçümü ve müon algılama | Chap. 11 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 327-344. |
11 | Genel amaçlı bir detektöre bir örnek: ATLAS | ATLAS web site. |
12 | Veri analizi | Chap. 15 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 436-452. |
13 | Veri analizi | Chap. 15 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 452-462. |
14 | Parçacık detektörlerinin parçacık fiziği dışındaki uygulamaları | Chap. 16 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 466-503. |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | C.Grupen and B. Shwartz, “Particle Detectors” (2nd ed.) Cambridge University Press (2008) |
Önerilen Okumalar/Materyaller | C.W.Fabjan and J.E.Pilcher, “Instrumentation in elementary particle physics” |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 2 | 50 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 32 | 1 | 32 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 2 | 15 | |
Final Sınavı | 1 | 24 | |
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel ve ileri düzeydeki, fenomonolojik ve uygulamalı fizik kuramlarına hakim olur ve bunları kullanır, | X | ||||
2 | Sorunları tanımlar, analiz eder ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretir, | X | ||||
3 | Fiziğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilme ve modelleme yapar, kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakar ve bunları yeniler, | X | ||||
4 | Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarır, | X | ||||
5 | Fizik alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır, | X | ||||
6 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular, | |||||
7 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur, | |||||
8 | Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlar ve çözümleri taşır, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar, | X | ||||
9 | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yeniler, kendini geliştirir, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur, | X | ||||
10 | Fizik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar ve yürütür, | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Fizik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar, ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır, | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest