DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Detektör Fiziği
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
PHYS 406
Güz/Bahar
2
2
3
5
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders ışıma ve detektörlere bir giriş ile birlikte onların deneysel fizik ve farklı uygulama alanlarında kullanılış şekillerini verecektir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Işıma ve parçacıkların algılanması için gereken temel fiziksel süreçleri betimleyebilecektir.
  • Farklı tipte detektörlerin vasıf ve ilkelerini tanımlayabilecektir.
  • Farklı detektör tiplerinin ve detektör sistemlerinin uygulanabileceğini belirleyebilecektir.
  • Farklı detektör tipleriyle ölçümleri yapıp değerlendirip rapor yazabilecektir
Ders Tanımı Ders ışıma ve parçacıkların algılanmasının temel fiziksel süreçlerini; farklı detektör tiplerinin özelliklerini; atomik, nükleer, parçacık fiziği, hızlandırıcı fiziği ve kuantum optiğinden tıpa kadar birçok alanda algılama sistemleri; sinyal işleme, ölçüm metodolojisi ve performans metrikleri konularını içerecektir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Parçacıkların madde ile etkileşmesi Chap. 1 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 1-31
2 Işımanın madde ile etkileşmesi Chap. 1 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 31-51
3 Detektörlerin karakteristik özellikleri Chap. 2 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 56-69.
4 Parçacık algılamada kullanılan ana fiziksel olaylar ve ana sayaç tipleri Chap. 5 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 90-122.
5 Parçacık algılamada kullanılan ana fiziksel olaylar ve ana sayaç tipleri Chap. 5 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 122-151.
6 İz detektörleri Chap. 7 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 186-223.
7 Kalorimetre Chap. 8 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 230-267.
8 Parçacık tanıma Chap. 9 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 273-302.
9 Nötrino detektörleri Chap. 10 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 307-324.
10 Momentum ölçümü ve müon algılama Chap. 11 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 327-344.
11 Genel amaçlı bir detektöre bir örnek: ATLAS ATLAS web site.
12 Veri analizi Chap. 15 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 436-452.
13 Veri analizi Chap. 15 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 452-462.
14 Parçacık detektörlerinin parçacık fiziği dışındaki uygulamaları Chap. 16 in C.Grupen+B. Shwartz, “Particle Detectors”(2nd ed.) Cambridge University Press(2008) 466-503.
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı

C.Grupen and B. Shwartz, “Particle Detectors” (2nd ed.) Cambridge University Press (2008)

Önerilen Okumalar/Materyaller

C.W.Fabjan and J.E.Pilcher, “Instrumentation in elementary particle physics”  

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
2
50
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
32
1
32
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
2
15
Final Sınavı
1
24
    Toplam
150

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Temel ve ileri düzeydeki, fenomonolojik ve uygulamalı fizik kuramlarına hakim olur ve bunları kullanır,

X
2

Sorunları tanımlar, analiz eder ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretir,

X
3

Fiziğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilme ve modelleme yapar, kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakar ve bunları yeniler,

X
4

Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarır,

X
5

Fizik alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır,

X
6

Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular,

7

Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur,

8

Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlar ve çözümleri taşır, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar,

X
9

Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yeniler, kendini geliştirir, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur,

X
10

Fizik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar ve yürütür,

X
11

Bir yabancı dili kullanarak Fizik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar, ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)

X
12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır,

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest